پارک دوبل و دور دوفرمان

آموزش پارک دوبل 

 

جهت آموزش پارک دوبل و دور دو فرمان به صورت فیلم  آموزش رانندگی عملی کلیک کنید .

ما علاوه بر آموزش رانندگی عملی آزمون آیین نامه هم به شما عزیزان ارائه داده ایم .(منبع سوالات آیین‌نامه کاملا رایگان)

آموزش پارک دوبل :

پارک کردن بین دو خودرو :

ابتدا با زدن راهنمای سمت راست و با 50 سانتی متر فاصله جانبی و در موازات خودروی پارک شده قرار میگیریم . به صورتی که آیینه ی راست خودرو با ابتدای خودروی پارک شده برابر گردد . با دنده ی عقب و در حالی که دو دستمان بر روی فرمان است به پشت سر نگاه میکنیم . مقداری با فرمان صاف به عقب میرویم تا از پنجره مثلثی شیشه ی عقب انتهای خودروی پارک شده دیده شود . بلافاصله بدون توقف فرمان را کاملا به سمت راست میچرخانیم و داخل میشویم ، تا زمانی که نیمه شیشه سمت راست خودرویمان در راستای چراغ عقب خودروی پارک شده واقع شود . بعد از ایست کوتاهی ضمن حرکت مجدد خودرو ، فرمان را کاملا به سمت چپ میچرخانیم و داخل میشویم تا زمانی که خودروی ما صاف شد ایست میکنیم .

پارک بین دو خودرو

البته به شرط اینکه 5 مورد زیر رعایت شده باشد :

1- در حریم 15 متری تابلو ها و مکان های ممنوعه پارک نکرده باشیم یا قبل از پارک به آزمون گیرنده اعلام میکنیم .

2- خودروی ما با جدول موازی باشد .

3- فاصله با جدول 45 سانتی متر باشد .

4- پلاک ماشین مقابل قابل رویت باشد .

5- سطح آسفالت بین 2 خودرو قابل رویت نباشد .

برای خروج از پارک دوبل :

ابتدا راهنمای سمت چپ را می‌زنیم . با دنده ی یک بیست سانتی متر حرکت می‌کنیم . سپس ایست میکنیم . با کنترل آیینه ها و رعایت حق تقدم از پارک خارج میشویم .

توضیح تکمیلی :

چنانچه بخواهیم میان دو خودرو در کنار جدول خیابان با حرکت روبه جلو پارک نماییم ، بایستی فضای خالی میان دو خودرو بیش از ۲ برابر طول خودرو ۸ متر باشد . اگر کمتر از این اندازه باشد پارک کردن به صورت رو به جلو دشوار خواهد بود . در این حالت بایستی از روش پارک دوبل استفاده کرد .

چنانچه فاصله میان دو خودرو  از ۵/۶ کمتر باشد ، دیگر به روش پارک دوبل نیز نمی‌توان خودرو را پارک کرد .

جاهایی که نباید پارک دوبل انجام داد

۱-در بزرگراه‌ها (به دلیل سرعت زیاد خودروهای عبوری در لاین حرکت) .

۲-در حریم تقاطع‌ها (۱۵ متر مانده و پس از آن‌ها) .

۳-در مکان‌هایی که تابلو پارک ممنوع و توقف ممنوع نصب شده است .

۴-در ایستگاه‌های اتوبوس ، تاکسی و … نباید پارک کرده چه برسد به پارک دوبل .

۵-در روبروی پل ورودی پارکینگ منازل و ورودی کوچه و خیابان .

۶-در حریم قانونی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مواردی که برابر قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی پارک منع دارد پارک دوبل ممنوع است .(پارک کردن در این مکان‌ها باعث کاهش دید کافی رانندگان وسایل نقلیه عبوری نسبت به تابلوهای یاد شده می‌گردد . ) 

کنترل کلاج (حرکت لاک‌پشتی) در پارک دوبل

برای اجرای درست پارک دوبل آموختن حرکت لاک‌پشتی به صورت کامل ضروری می‌باشد . همچنین بایستی مهارت بالایی در حرکت دادن خودرو به صورت سانتی‌متری با کنترل کلاج خودرو داشت . در صورت تسلط نداشتن بر روی کلاج حرکت خودرو با سرعت و شتاب زیادی همراه شده و انجام پارک دوبل دشوار می‌گردد .

در راه بندان ها باید به صورت ایست و حرکت روی کلاچ کنترل داشت ، راننده ای می‌تواند در چنین شرایطی خوب عمل کند که در پارک دوبل روی کلاچ کنترل کافی داشته باشد . 

کنترل فرمان در پارک دوبل

راننده‌ای که از درک فرمان در دنده عقب برخوردار نباشد ، نمی‌تواند جهت چرخش فرمان را تشخیص دهد . پس بنابراین نمی‌تواند پارک دوبل را بدرستی انجام دهد و میبایست بیشترین تسلط را روی فرمان داشته باشد .

اهمیت پارک دوبل در آزمون رانندگی

یکی از دلایل انتخاب پارک دوبل برای آزمون رانندگی سنجش کنترل کامل کلاج می‌باشد . زیرا راننده‌ای که در انجام پارک دوبل روی کلاج خودرو مسلط باشد ، در راه‌بندا‌ن های بسیار سنگین که ناچار است قدم به قدم مرتب ایست و حرکت کند از کلاج خوبی برخوردار خواهد بود .

پارک دوبل

اهمیت درک گاز ، ترمز و هماهنگی با چشم و دست در پارک دوبل

در پارک دوبل راننده بایستی تسلط کاملی روی گاز و ترمز خودرو داشته باشد . هماهنگی لازم بین چشم راننده و فرمان که به عهده دست می‌باشد، برقرار گردد . تا به بالاترین مهارت خود رسیده باشد تا بتواند پارک دوبل را به راحتی انجام دهد .

بنابراین ، پارک دوبل نه تنها یک تکنیک برتر است ، بلکه اوج هماهنگی کامل میان کار چشم ، دست و پای راننده می‌باشد .از این راه می‌توان به بودن چنین هماهنگی در اندام‌های بدن یک راننده  پی‌برد .

چگونگی انجام پارک دوبل 

قسمت اول در پارک دوبل (قسمت اول)

برای انجام پارک دوبل راننده بایستی از فاصله ۳۰ متری راهنمای سمت راست را بزند . با پوشش دادن نقاط کور آینه پس از اطمینان از نبود خطر ، سرعت خودرو را کم کند .  از فاصله دور در امتداد خودرو مورد نظر قرار بگیرد . به فاصله عرضی یک دست به اندازه ۵۰ سانتی‌متر کنار خودرو یاد شده به اندازه یک درب موتور جلوتر از آن ایست انجام می‌گردد . به گونه‌ایی که خودرو صاف ایستاده باشد و پس از صاف بودن خودرو ، بایستی فرمان خودرو نیز صاف باشد تا در هنگام حرکت به عقب خودرو صاف حرکت کند .

ممکن است فاصله خودرو پارک شده با جدول کم و چسبیده باشد  در این صورت فاصله ایستادن با خودروی کناری هنگام پارک دوبل به اندازه ۷۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود .

قسمت دوم در پارک دوبل (فرمان اول)

پس از اطمینان از روشن بودن راهنمای سمت راست و دقت لازم و مراقبت از ترافیک ، رو به عقب به صورت لاک‌پشتی حرکت میکنیم .

به بهترین زمان برای چرخاندن فرمان به سمت پارک یا راست ، فرمان اول گفته می‎‌شود . زمانی است که پس از دیده شدن انتهای خودرویی که قرار است پشت سر آن پارک گردد در وسط شیشه ۳ گوش عقب (شیشه لچکی) دیده شود . بنابراین فرمان اول در همین زمان ضمن حرکت لاک‌پشتی رو به عقب کامل به سمت راست چرخانده می‌شود .

قسمت سوم در پارک دوبل (فرمان دوم)

برای انجام فرمان دوم در پارک دوبل بسته به تسلط راننده به فرمان خودرو چندین روش وجود دارد .

روش شماره یک برای شروع فرمان دوم 

این روش مناسب کسانی است دست فرمان کندی دارند . پس از اینکه انتهای خودروی کناری (سرگلگیر سمت چپ یا چراغ راهنمای سمت چپ) را در داخل شیشه لچکی جلو دیده شد، آنگاه ایست وسط را انجام می‌دهند . و سپس به صورت لاک‌پشتی حرکت می‌کنند . بعد همه فرمان را به سمت چپ چرخانده ، به گونه‌‌ای که پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ‌ راهنمای عقب در سمت چپ خودروی کناری برسد . فرمان دوم بایستی به سمت چپ تمام شده باشد و سپس به صورت لاک‌پشتی جلوی خودرو به داخل پارک هدایت می‌گردد .

روش شماره دو برای شروع فرمان دوم

این روش پارک دوبل برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برای چرخاندن برخوردار هستند . هنگامی که انتهای خودروی کناری از روبروی دستگیره ثابت (جلوی دستگیره) دیده شد ، در این فرمان ایست وسط انجام داده می‌شود و سپس به صورت لاک‌پشتی رو به عقب حرکت کرده و همه فرمان به سمت چپ چرخانده می‌شود . پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ راهنمای عقب سمت چپ خودروی کناری برسد ، بایستی فرمان دوم در سمت چپ به آخر رسیده باشد و با حرکت لاک‌پشتی جلوی خودرو وارد پارک می‌گردد . آنگاه وقتی خودرو صاف شد ایست می‌گردد .

روش شماره سه برای شروع فرمان دوم

در این روش ایست وسط و چرخش فرمان دوم کمی زودتر از اینکه راهنمای اتومبیل کناری از روبروی دستگیره ثابت در جلویی در سمت راست دیده شود، انجام می‌گردد .این روش برای کسانی است که از مهارت بالایی در کنترل کلاج خودرو و سرعت عمل زیادی در چرخاندن فرمان برخوردار هستند .

زمانی چرخش فرمان دوم شروع می‌گردد ،که راهنمای سمت چپ عقب خودروی کناری پس از ستون وسط سمت راست خودرو در شیشه بزرگ در جلو دیده شود و فرمان دوم پس از به حرکت در آوردن خودرو به صورت لاک‌پشتی به سمت چپ چرخانده می‌شود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به راهنمای عقب خودروی کناری برسد فرمان دوم به طور کامل به سمت چپ چرخیده باشد .

چکیده سه روش شروع چرخاندن فرمان دوم

۱-روش پارک دوبل با لچکی جلو برای کسانی است که  از دست فرمان بسیار کند برخوردار هستند .

۲-روش پارک دوبل دستگیره ثابت برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برخوردار هستند .

۳-روش پارک دوبل پس از ستون وسط برای کسانی است که دست فرمان آنها و همچنین کنترل کلاج آنها بسیار عالی می‌باشد و از مهارت بسیار بالایی برخوردار هستند .

پس از انجام پارک دوبل و اطمینان از صاف بودن خودرو در درون پارک دنده خلاص شده و ترمز دستی کشیده می‌شود .

چگونگی خروج از پارک و رعایت حق تقدم در پارک دوبل

برای بیرون آوردن خودرو از حالت پارک دوبل ، به صورت رو به جلو ابتدا راهنمای سمت چپ روشن می‌گردد . پس از دیدن آینه چپ و آینه وسط و پوشش دادن نقاط کور آینه سمت چپ خودرو به صورت ۳۰ درجه کج می‌گردد . (سرگلگیر سمت راست خودرو به وسط پلاک خودروی جلویی برسد) که به آن ایست خروج از پارک گفته می‌شود .

سپس سر راننده به سمت چپ برگردانده می‌شود و رو به عقب نگاه می‌کند . با پوشش دادن نقاط کور آینه و رعایت حق تقدم به صورت لاک‌پشتی حرکت انجام می‌گردد . پس از اینکه خودرو در لاین جدید قرار گرفت فرمان خودرو صاف می‌گردد .

چگونگی  حرکت با دنده عقب پس از انجام پارک دوبل

۱-راهنمای سمت راست روشن می‌گردد و پس از اطمینان از خالی بودن پشت خودرو ، انتفال ترمز از دستی به پایی انجام می‌گردد . پس از دنده گذاری به عقب و اطمینان از نبود خطر، با حرکت لاک‌پشتی در دنده عقب به اندازه ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر با سرعت عمل خوب فرمان خودرو ۲ – ۵/۱ دور به سمت راست (به سمت جدول) چرخانده شده ایست می‌گردد .

۲-کمربند کشیده می‌شود و تند به عقب چرخیده می‌شود دست چپ مرکز فرمان (ساعت ۱۲) را گرفته و دست راست پشت صندلی شاگرد قرار می‌گیرد . باسرعت قدم انسانی حرکت به عقب با دقت انجام می‌گردد . تا زمانی که ایست کامل انجام نگردیده سر به جلو برگردانده نمی‌شود .

آموزش دور دو فرمان :

پارک 45 را انجام میدهیم و با راهنمای سمت چپ و با استفاده کامل از کلاچ دنده را در حالت 1 قرار میدهیم . با رها کردن 6 سانتی متر از کلاچ و گاز،تا دور موتور 2 شروع به حرکت می‌کنیم . به محض اینکه خودرو به حرکت در آمد، در همان وضعیت کلاچ فرمان را به سرعت به سمت چپ چرخانده و تا نزدیک جدول مقابل به جلو میرویم . تا جایی که جدول مقابل با آیینه ی سمت راست مماس شود . سپس ایست میکنیم و با راهنمای سمت راست دنده عقب میرویم . ضمن رها کردن کلاچ، فرمان را کاملا به سمت راست میچرخانیم . تا جایی به عقب میرویم که جدول مقابل کاملا رویت شود . ایست میکنیم و با راهنمای سمت چپ و دنده ی 1 دور کامل میزنیم . پس از دور زدن بلافاصله چرخ ها صاف میشود که خودرو در سمت راست خیابان قرار گیرد و به لاین مخالف نرویم .

  مراحل دور زدن دو فرمان

موضوعاتی که باید در آزمون نسبت به انجام دور دوفرمانه به آن ها توجه ویژه ای داشته باشیم :

1- سه مرحله راهنما .

2- در کل دور دو فرمانه بیشتر از 6 سانتی متر کلاچ رها نشود چون باعث برخورد با جدول ها میگردد .

3-در مکان های ممنوعه انجام نشود مثل خیابان با خط ممتد ، خیابان یک طرفه و حریم 15 متری پیچ ها ، سه راهی ها ، میدان ها و … 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

21 نظر

الهه
۱۳۹۸-۱۰-۰۱

باسلام.شنبه ای که گذشت درآزمون شهرقبول شدم.فضای پرازاسترسیه.اماقبول شدن درین آزمون بسیارشیرینه.الهی که قسمت همه ی دوستان شود.

ایناز
۱۳۹۸-۰۷-۰۴

سلام میشه بگین چطوری فاصله اولیه ۵۰سانت رو تشخیص بدم

زهرا
۱۳۹۸-۰۶-۳۰

سلام من وقتی می خوام پارک کنم باید فاصله 50 سانت رو از فاصله دورتر تشخیص بدم اما نمی تونم. مربی من گفت که هیچ راهی وجود نداره که بتونی رعایت ابن فاصله رو یاد گرفت و گفتن به صورت تجربی یاد میگیریم
و من مشکلم برای آزمون فقط این مورد هست. خواهش می کنم یه روش با تصویر برام به ایمیلم ارسال کنید

ناشناس
۱۳۹۸-۰۲-۱۵

خیلی ممنون ازتوضیحاتتون،سپاس.

ناشناس
۱۳۹۷-۰۹-۲۱

سلام
ممنون ميشم اگه تنظیم فاصله بین دو ماشین از دور را به ایمیلم ارسال کنید.
مطالبتون عالی بود
متشکرم

سعید
۱۳۹۷-۰۸-۲۱

من امتحان شهریی به خاطر خروج از پارک دوبل رد شدم همه چیز درست رفتم به خاطر اینکه سرم به عقب و بیرون نگاه نکردم گیر داد و باعث شد فرمان خراب کنم تمرین نکرده بود بعد شهر ما این 30 روز زمان می بره امتحان بگیرند آلان که رد شدم فاصله زیاد با امتحان قبل دارم 44 روز دیگه باید امتحان بدم از بحث شلوغه و افسر کم که امتحان بگیر

ناشناس
۱۳۹۷-۰۶-۲۲

سپاس از توضیحات عالیتون

ناشناس
۱۳۹۷-۰۵-۰۸

ممنون از توضیحاتتون خیلی خوب بود ولی کاش آمورش تصویری پارک دوبل به صورت فیلم طبیعی را داشتید

سارا
۱۳۹۷-۰۱-۱۹

مربیم فرمون دومو با چراغ ترمز یاد داده.میشه اونم توضیح بدین

الهام
۱۳۹۶-۱۲-۰۲

سلام من وقتی می خوام پارک کنم باید فاصله 50 سانت رو از فاصله دورتر تشخیص بدم اما نمی تونم. مثلا مربی من به من گفت از وسط شیشه جلو یه خط کج فرضی رسم کن و خط را 50 سانت از ماشینی که می خوای کنارش پارک کنی فاصله بده ولی این روش خیلی مزخرفه. خواهش می کنم یه روش برام به ایمیلم ارسال کنین تا من بتونم کنار ماشین دیگه با فاصله ی مناسب توقف کنم.یکی از روش ها استفاده از برف پاک کنه ولی من با توضیح نمی فهمم میشه با تصویر برام ارسال کنین این روش رو؟ من خیلی دنبال تصاویر گشتم اما پیدا نکردم. خواهش می کنم برام ارسال کنین.

حسين محرمي
۱۳۹۶-۱۱-۱۹

سلام در پارك دوبل برا اوناي كه دس فرمون كندي دارن فرمون دوم كدوم لجكي شيشه رو منظورتونه؟

دنيا
۱۳۹۶-۱۱-۱۶

خوب بود

محمد
۱۳۹۶-۱۰-۳۰

خیلی عالی بود دمتون گرم

فریبا
۱۳۹۶-۰۶-۱۵

فوق العاده بود ..
رسا و کاملاً مفهوم
خیلی خیلی خیلی ممنونم ..

فردا آزمون دارم ..
برام دعا کنید 🙂

مصطفی امینی
۱۳۹۶-۰۵-۲۷

سلام من هرکاری میکنم پارک دوبلم خراب میشه به خاطر اینکه ماشینی که میخواهید کنارش دوبل بزنم خیلی نزدیک به جدول پارک کرده به مربی هم گفتم که ۷۰ سانتیمترباماشین فاصله بگیرم گفت افسر از اشتباه میگیره .چکارکنم

    ساعی
    ۱۳۹۶-۰۶-۱۱

    سلام مشکل منم همین جاست میگن باید فرمان دوم سریعتر چرخانده شود یعنی با تمام قدرت شروع به چرخش کنید ت ازودتر فرمان دوم قفل شود این جوری فاصله همون 45 سانت میشه.

محند
۱۳۹۵-۱۱-۱۸

بسیار عالی و چکیده. ممنونم از تهیه کننده این نویسه

مریم
۱۳۹۵-۱۰-۲۹

بسیار عالی وقابل فهم

جواد از یاسوج
۱۳۹۵-۱۰-۱۲

عالی = متشکر

فاطمه
۱۳۹۵-۰۷-۰۶

سلام دوست گرامی
اطلاعات ونحوه ی آموزشتون بسیار عالی ومفید بوداز شما کمال سپاسگزاری را دارم/.

مسعود
۱۳۹۵-۰۱-۲۷

ممنون از شما و سایتتون